3 Sikap Orang Jepun Yang Perlu Dicontohi Untuk Berjaya

3 Sikap Orang Jepun Yang Perlu Dicontohi Untuk Berjaya | Kemajuan bangsa Jepun memang sudah tidak diragukan lagi, Jepun menjadi salah satu negara kiblat dalam hal kejayaan perniagaan industri. Dan seperti yang kita ketahui jika mahu berjaya, kita mesti belajar dari orang atau bangsa yang sudah lebih dahulu berjaya.

Ada banyak hal yang boleh menjadikan kita berbangga terhadap kejayaan Jepun, salah satunya adalah ditengah keterbatasan sumber daya alamnya, Jepun mampu mengubah keterbatasan tersebut menjadi sebuah kekuatan yang mendukung kejayaan negaranya dan etika kerja jepun yang terbaik di dunia.

Bukan hanya itu, berbagai syarikat besar seperti Toyota, Yamaha, Honda, Panasonic, adalah bukti bahawa Jepun layak kita teladani dalam menjalankan perniagaan.

Inilah "3 Sikap Orang Jepun Yang Patut Dicontohi Untuk Berjaya".

1. Rajin Membaca


Sikap Orang Jepun Yang Perlu Dicontohi Untuk Berjaya


Orang Jepun membaca ketika mereka sedang dalam perjalanan ke tempat kerja, ketika mereka beristirehat, dan banyak lagi. Bagi mereka buku seakan-akan salah satu komponen penyusun kehidupan sehari-hari mereka.

Sudah tidak perlu diragukan lagi bahawa dengan membaca buku kita boleh jadi seseorang yang kaya informasi dan pengetahuan. Dari pengetahuan itulah kita boleh membina jalan untuk mncapai kejayaan. Oleh itu kalau mahu berjaya, kita mesti rajin membaca.


2. Terapkan Prinsip Kaizen dan Hansei

Apa itu Prinsip Kaizen dan Hansei?

Prinsip kaizen adalah ongoing and continous improvement, yang boleh kita ertikan sebagai berterusan dan peningkatan terus menerus.

Prinsip hansei adalah never ending correction atau pembaikan tiada henti.

Kedua prinsip ini sudah menjadi nilai luhur yang tertanam dalam budaya dan iklim perniagaan Jepun.

Tak heran, dengan penerapan kedua prinsip di atas industri Jepun boleh tumbuh dengan jaya. Mereka selalu berusaha untuk terus meningkatkan kualiti kehidupan. Sebuah cara kerja yang akan menjadikan sistem hidup menjadi hebat.

Jadi, mari kita terapkan prinsip kaizen dan hansei ini dalam kehidupan kita bersama.


3. Menjaga Nilai Budaya

Jepun adalah negara maju yang masih tetap berpegang teguh pada nilai-nilai kearifan tempatan mereka. Kita boleh lihat sendiri, Jepun masih mampu berkilau kebijaksanaan tempatan di tengah-tengah sebarang gangguan walaupun mereka sebagai sebuah negara maju dengan kekuatan industri yang besar.

Kebiasaan warga Jepun untuk tetap menjaga budayanya adalah patut kita ikuti, lihatlah pelbagai budaya khas Jepun yang selalu wujud sampai sekarang, seperti budaya samurai, budaya minum teh, dan banyak lagi.

Itu sahaja perkongsian tentang 3 Sikap Orang Jepun Yang Harus Dicontohi Untuk Berjaya. Semoga berguna untuk semua.

Sekian.

23 komen untuk "3 Sikap Orang Jepun Yang Perlu Dicontohi Untuk Berjaya"

Jari Manis

sebenarnya byk sikap org jepun yg patut di contohi antara lain tetapi masa, kalau janji jumpa jam 10 pagi, jam 9.30 pagi dorang dah sampai. Dari segi kebersihatan, ketetapan masa, disiplin, hormat menghormati mmg TERBAIK!!

calrase patrick

Ya betul. :)

Hamidi SP

Malangnya, kita di Malaysia, ketiga-tiganya malas diamalkan..alala..

Mama Niza

kena amalkan, baru boleh berjaya.. tapi tu laa.. rakyat kita malas... kena buang malas tu..
Mama Niza

Etuza Etuza

Selamat pagi Cal..minta cal join ya..http://madey09.blogspot.com/2014/11/segmen-pencarian-bloggers-bloglist-ikon.html di jemput join sekali...

Ahmad Zu Mal Md Rayi

Zumal tengok orang Jepun nie jalan laju, tak la terbuang masa kan...

Farrah MF

Setuju dengan Sis JM. Orang Jepun very punctual. Mereka amat menghormati masa :)

Farrah MF

Prinsip Kaizen dan Hansei perlu lebih banyak diterapkan dalam masyarakat kita.

Annur Syuhadah

Anime jepun best.. ehh hahaha..lari topik ea hihi..

Good luck dear! Just stumble your blog From the same GA.


Jemput join segmen Bloglist Sulung Annur
Berpeluang menang FAcebook Page dengan like 2000.
Nama boleh pilih sendiri
Klik -> Segmen Bloglist Sulung Annur

izzeyda

Bagus sebenarnya ikut sikap mereka nih.. daoat juga memajukan diri dan bangsa kita..

kakiblog

sikap rakyat Malaysia obses guna gajet ..tak percaya tengok kat mana-mana..kalau mereka baca buku tak lama boleh bersaing dengan Jepun

Etuza Etuza

datang lagi terbaik cal

mama amir

orang jepun juga kuat disiplin...memang bagus untuk contoh mereka..

Belog Santai

Respect dengan dia orang ni..disiplin tinggi..

p/s: Tahniah CP coz tersenarai dalm bloglist blog santai bulan disember.

calrase patrick

Betul mereka memang sangat berdisiplin..
Wah terima kasih :)

IbuNoey

no.3 memang sangat penting..tapi sayangnya,di Malaysia ni tak macam tu..

Azrin Rahim

jepun sgt berdisiplin lagi stu sistem jepun adlh sgt sitematik..
ayie teringin untuk further study du jepun..
meliht rakyatnya yg sentiasa berfikir untuk maju dan terus maju

mselim3

Assalammualaikum...

mselim3 ziarah sini .. tgk dan baca entry kat sini.. pasal sikap orang jepun yang perlu dicontohi untuk berjaya.. terima kasih artikel nie..

Mad Parihh

yang penting rajin . .

Nad Sabry

betul..betul..betul :)

mama 3farhanah

Memang terbaik sikap mereka ni

Akif Imtiyaz

Nak maju nak berjaya kena contohi yang baik2 ..

Nur Zahirah

betul tu, disiplin tu sangat penting kalau nak berjaya.

Terima kasih kerana sudi baca entri ini dan silakan untuk memberikan komen anda. Kami sangat menghargai pandangan atau komen yang akan anda berikan. Sila berikan komen anda dengan cara yang berhemah kerana saya tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap komen yang ditulis.

Sekian.